Voeding

Gezond eten
Iedereen heeft baat bij goede en gevarieerde voeding. Voor chronisch zieken is gezond eten extra belangrijk.

Voedingstips

Vetten
Gebruik zoveel mogelijk gezonde vetten. Dit zijn onverzadigde in plaats van verzadigde vetten. U vindt de gezonde vetten in allerlei soorten olie, vloeibare vetten en in zachte margarines (kuipjes).

Vis
Eet tweemaal per week vis, waarvan tenminste één keer vette vis. Voorbeelden van vis met veel gezonde vetten zijn: zalm, heilbot, sprot, makreel, haring en paling.

Groente en fruit
Eet per dag minimaal 200 gram groente en twee stuks fruit.

Zout
Beperk het gebruik van zout tot maximaal 6 gram per dag. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld geen of minder zout aan de warme maaltijd toe te voegen en zo min mogelijk kant-en-klaar producten te kopen.

Alcohol
Beperk het gebruik van alcohol. Het advies voor mannen is om maximaal twee glazen alcohol per dag te drinken. Voor vrouwen geldt maximaal één glas per dag.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie over gezonde voeding op de website van het Voedingscentrum.

Zorggroep ZGWA

Zorg die draait om ú. Dat is waar de ZGWA en haar aangesloten huisartsenpraktijken voor staan. Met een geïntegreerd aanbod van kwalitatief hoogstaande geneeskundige zorg streven we naar het bevorderen van de gezondheid. Onze zorgprogramma's spelen hier een belangrijke rol bij. In goede samenwerking tussen alle disciplines bieden wij de nodige zorg zoveel mogelijk dichtbij huis aan. 

Lees meer over de Zorggroep >

 

© 2019 Zorggroep ZGWA Disclaimer Sitemap